Vajavaisuudestaan ja kömpelyydestään huolimatta koemallilla pystyn todistamaan kaikkien toimintaa koskevien yksityiskohtien olemassaolon. Samalla löytyy motiivit kohtaamiini laittomuuksiin , joita edellä esitin. Ekologian osalta riittää ns. perusjärki ja viimeisimmät julkisuudessa esitetyt tutkimustulokset ja niiden uutisointi. Puunhankinnan päästöjen osalta riittää jo yksikin vierailu ja seurausten nykytiedon mukainen ilmiselvä tulos aidolla hakkuupaikalla , jolla vierailee kaikki esittämäni koneet , esittämissäni tarkoituksissa.

Näihin kysymyksiin olen edellä vastannut.

Aivan kuin Valtakunnansyyttäjä omassa vastastauksessaan viittaa valtion ”tiedustelun” keräämiin aineistoihin , niin minäkin. Aineisto käsittää kaikkien mahdollisten viranomaistahojen , tekniikan ja tieteen , oikeuslaitoksen ja talouden toimintoja. Mediakaan ei jää osattomaksi. Matinesta alkanut putki jatkuu tähän päivään saakka.

VTT ”paperin” jälkeen Keksintösäätiön edustaja (RK) kertoi että uutuus salataan. Ongelmat kärjistyi sen jälkeen kun VTT koeajoi testerillään uutuutta viikon Jyväskylässä , asian jatko sinetöitiin. Tästä koeajosta on videoklippi , VIDEO-1 , muiden kuvien mukana. Toimintaselostuksesta käy ilmi , että hyvin monta toimintaa , vieläpä passiivista , tapahtuu yhtaikaa. Näiden JTK/VTT/KS , jne. toimenpiteiden perustus tai rikoslaillisuutta , tai toimeksiantajaa tuskin tarvitsee oikeusvaltion osalta alleviivata , edes jatkossakaan. Oikeus ja sivistysvaltion olemassaolo horjuu. Keinuva pyörä on ainut pyörän ylempi kehitystaso ja jää tietenkin käyttöön , kuin myös sen esiintulo jää historiaan.

Tämä KT , eli siis hyväveliverkko ja rengit ovat olleet aina ja kaikkialla tiedossa. Nyt on avattu keskustelua siitä , kuinka suureen taxiin tai pikkubussiin verkon edustajat mahtuisivat. Ammattilobbari on jopa väitellyt aiheesta. Lobbaushan on aivan sama käsite kuin trollaus nykyään , pyritään peittämään kaikki hankkeen varjopuolet ja edistämään epätodellisuutta. Siis aivan kuin aina ennenkin ja kaikkialla , nyt vain kulissit alkaa rapista. Överiksi meni.

Mitä isot edellä , sitä pienet perässä. Suurvaltojen hallintojen uskottavuus ja kulissit murtuu , niin myös pienten. Lintukotojenkin näköesteitä ravistellaan , onkohan vapaammalla tiedonkululla mitään tekemistä asian kanssa. Alkoiko varsinainen trollaus , vai loppuiko varsinainen trollaus. Ainakin käsikirjoituksessa vaihtui sivu. Jos politiikassa valehtelu onkin sallittua , kaupallisesti ei. 

Median suhteen otan eräänä esimerkkinä valtakunnan ”tutkivan journalismin” isoisen pää-äänenkannattajan , eli HS’n artikkelin (18.06.99): ”Pitkänen keksi tarpeettoman pyörän”. Hovitoimittaja Jyrki Iivonen ”tutki” tekniikan vastuullisen journalismin menetelmillä ja päätoimittaja Janne Virkkunen antoi tietenkin julkaisuluvan. Toimittajan ja päätoimittajan esittämää mielivaltaa sivistyneemmän oikeusvaltion tutkivan journalismin eettisten vähimmäissääntöjen mukaan tällaisen väitteen kohteelle täytyisi antaa mahdollisuus vastineeseen. Eli siis vastuullista ja tutkivaa journalismia.

Tämän keskustelun Virkkunen kuittasi: ”Se oli vain Iivosen mielipide”. Mistähän vapaa tällainen lehdistö on. Miksi VTT/KS’n piti julistaa salaiseksi sellainen asia joka oli HS’n mukaan arvoton.

Tekniikan Maailman oli julkaissut jo kaksi artikkelia (19/96-4/98) keinuvan pyörän periaatteista , kuin myös koemallin koeajosta , jotka teki toimittaja Hannu Ahonen. Päätoimittaja Merilinna antoi alkuvuodesta 04 toimittaja Hannu Ahoselle ja minulle tehtäväksi tehdä artikkeli toiminnan yksityiskohdista. Pääkonttorin luvan piti olla hallussa Etelärantaa ja Otaniemeä myöten. 

Pari päivää ennen painoon menoa Merilinna soitti ettei hän voi julkaista artikkelia. Kysymykseeni miksi ei , hän ei kyennyt vastaamaan.

Hänen jälkeinen myöhempi päätoimittaja vastasi ettei artikkeli kiinnosta TM’män lukijoita. Haloo , kyse on siis nimensä mukaan tekniikkaan erikoistuneesta julkaisusta ja pyörän toiminnan parannuksesta , siis 3D toiminta säätöineen eikä pyöreän viilauksesta. 

Vielä myöhempi päätoimittaja Reijo Ruokanen alleviivasi pääkirjoituksissaan , että TM on tiukka tieteen ja totuuden puolustaja. Tällä lausunnolla hän siis itse rajasi pudasotsaisen tieteen , tekniikan ja siitä tiedottamisen rajat. Varmaankin trollaukseen viitaten hän on myös pääkirjoittanut , että tiede saa väistyä usein jos tarvitsisi tehdä uudistuksia. Kummalle puolelle jakoviivaa hän jäi. 

Kun sitten viime vuoden loppupuolella (17) keskustelin hänen kanssaan asiasta , hänkään ei pystynyt perustelemaan kantaansa julkaisemattomuuteen. Pyörän paranemiseen , tieteen ja tekniikan kehityksen tiedottamiseen vedoten ehdotin , että hänen täytyisi sitten ampua alas esittämäni väitteet uuden pyöräteknologian toimivuudesta , varsinkin hyötysuhteesta. Vastaus tähän oli suureen ääneen esitetty: ”Minun ei tarvitse julkaista mitään”. Tähän vastaten esitin , että minä taas voin tuoda julki julkaisemattomuutta. Matinesta lähtien olen keskustellut PV’n kanssa , joten esitin hänelle kysymyksen , pystyykö ainakin suurin osa kenraalikuntaa arvioimaan maastokykyisen tekniikan merkityksen maanpuolustukselle. Maanpuolustus ja turvallisuus on hyvin korkealle rankattu aihe perustus ja rikoslaissa.

Tässä vaiheessa Ruokanen hiilestyi ja huusi kuin palosireeni: ”Tämä on liikaa , minä katkaisen puhelun”. Niin hän tekikin. Ehkä hän ymmärsi että kävellään todella heikoilla jäillä. 

Hannu Ahonen on pääsemässä eläkkeelle ansiokkaan palvelun jälkeen ja soitin hänelle 18 vuoden alussa  ja hänkin oli kuullut kaikuja keskusteluista.  

Kaikki tämä hässäkkä olisi ollut alusta lähtien vältettävissä ilman salaiseksi julistusta , jos hallinto ja veliverkko pimittämisen ja estämisen sijaan , VTT/KS testaajineen , renkeineen ja tiedottajineen olisivat yksinkertaisesti kumonneet kaikki esittämäni toiminnan yksityiskohdat perustellusti , kohta kohdalta. Tuskin tarvitsee arvailla ketkä olivat toimeksiantajia tässä näytöksessä.

Tähän olen vieläkin valmis julkisesti ja todellisessa toiminta ympäristössä , eikä lasitornin korkeuksista julistetuissa tiedotteissa. Koemalli toimii testerinä kun avataan asioita ja hommaan myös omat asiantuntijani paikalle. Vaakakupeissa on nyt KP’n , vaiko hallinnon uskottavuus. Samalla punnitaan myös kaupallinen arvo , eli kuka on saamapuolella.

Historia todistaa tuhansien vuosien kokemuksella , että tulevaisuuden tekemisestä on tullut aina ajopuu joka kelluu ristiriitojen aallokossa tuntemattomaan päämäärään. Tapaukset Trump ja Putin eivät ole suinkaan ainutlaatuisia. Aivan samoja aineksia löytyy meilläkin , vain hieman muunneltuina. Tilanteen korjaus on todella vaikeata , tällainenko on ”demokratian” tulevaisuus. 

Eräänä esimerkkinä itsensä korjaavan markkinatalouden sokeudesta voi ottaa muovin ja win-win ajattelun , eli siis rusinat pullasta. Kuka on vastuullinen ja maksaa toiminnasta aiheutuneet vahingot. Meidän ikioma perustuslaki peräti jo tuntee osoitteen. Minä synnyin bakeliitti kaudella ennen muovin yleistymistä , joten olen havainnoinut muovin matkaa kehdosta nykytilanteeseen. Muovi on ehtinyt Trump towerin huipulle ja Mariaanien haudan pohjalle. Muovin haittoja pidetään nykyään jopa vaarallisempana kuin ilmastonmuutosta. Kaikki haitat eivät ole vielä edes selvinneet. Meressä muhii turhan monta uhkaa , pinnan alla ja päällä.

Ilmastonmuutoksen ansiosta maan ja merien metaanivarat uhkaa karata ja meressä niiden suuruus on jopa moninkertainen muihin fossiilisen hiilen varantoihin verrattuna. Meren varannot on koottu miljardien vuosien aikana. Tämä pommi on purettava ennen kuin se laukeaa.

Tämän pommin  muodostuminen kesti meille käsittämättömän kauan. Maapallon ikänä pidetään noin 4,5 miljardia vuotta ja jotain elävää pallolla on ollut noin 3,5 miljardia vuotta. Mereen ja maalle ehti muodostua fossiilisia energiavarantoja periaatteessa 3,5 miljardin vuoden ajan. Eli siis puskurit toimi ja ylimääräistä varastoitiin , ilmakehän aiempi tila on todiste siitä. Nykyihmisen kehitys alkoi noin 300.000 vuotta sitten , ja aloitti leviämisensä pallolle noin 60.000 vuotta sitten. Viimeisimmässä sadassa vuodessa niitä varantoja käräytettiin niin paljon että pitkän ajan myötä syntynyt tasapaino nyrjähti.

Joku taho jossain ja aivan lähiaikoina arveli , että öljynkulutus ei vähene vaikka ihmisillä olisi pyssyn piippu ohimolla. Nyt päiväkulutus pallolla on jo yli 100 miljoonaa barrelia päivässä. Kertokaapa tämä 160 niin saate litramäärän. Eiköhän näytöt seurauksista ja aineen häviämättömyydestä jo riitä. Ei heitetä kirvestä kaivoon , sitä tarvitaan kun karsitaan oikeasti päästöjä , aivan omaksi eduksi.     

Maaperään sitoutuneen hiilen karkaamiseen on vasta nyt kiinnitetty huomiota , koska se liittyy kiinteästi myös ruokaan ja sen viljelyyn. Tehomaatalouden tulos on aivan sama kuin tehometsätalouden. Metsien hiilensitomiskyky on juuri nyt kiivaan juupaseipäs  kissanhännänvedon kohteena. Metsät ja korjuu päästää , mutta kissanhännästä ei päästetä irti.

Tutkimus saasteista , päästöistä ja vaikutuksista täytyisi saada hieman vankemmalle pohjalle kuin nykyinen kiistely. ”Demokraattinen” hallinto ei siihen pysty , ja kyllä sen kaikki tietää miksi ei.   

Suomessa aivan oman , täysin kansallisen , täysin kansalaisten ja meidän yhteisen ympäristön kaikkien arvojen johdosta , kannattaa kohentaa ympäristön tilaa ja kierrättää hiiltä ja ravinteita. 

Yle 23.3.2018. Raportti: Luonnon monimuotoisuus kaventuu hälyttävästi – ”Heikennämme omaa hyvinvointiamme”. Tämän raportin julkaisi YK:n alainen hallitustenvälinen biodiversiteettiä ja ekosysteemipalveluita koskeva tieteen ja politiikan välinen IPBES paneeli.

Lainataan Yleltä myös ekologi Jussi Viitasen hyvin kuvaavaa kolumnia keväällä 2018. ”Ellei sukupuutto aaltoa pysäytetä , se voi aiheuttaa valtavan kriisin koko ihmiskunnalle. Luultavasti sen jälkeen eletään autiossa rikkaruoho ja tuhoeläinmaailmassa , kunnes evoluutio miljoonissa vuosissa luo uuden laajemman elämän kirjon”.

Myös Kari Enqvist on huolissaan tulevaisuudesta , taitaapi jo viuhahdella hiukka hirtehistäkin. 21.05.18 hänen kolumninsa julkaistiin YLE’n netissä. ”Jos olemme joka tapauksessa matkalla helvettiin , miksei sitten painella sinne lankkupihvi lautasella kaukolennon ensimmäisessä luokassa”.

Kumpa se olisikin mahdollista , nimenomaan kaikille , ilman enempiä kitumisia se lento loppuisi rysähdykseen rupiseen planeettaan. Se olisikin jo todellista tasa-arvoa.

Paradoksaalista ihmisen kehityksessä on se , että aina kun kuvittelemme olevamme tilanteen herroja , huomaammekin että tapahtuneen kehityksen hintana onkin haitat joita emme enää  hallitse. Luonto ei kosta , mutta reagoi muutoksiin omalla luonnollisella tavallaan. Aivan samat säätösysteemit valmisteli ilmakehän meille hengityskelpoiseksi.

Tulevaisuus on tehtävä yhdessä ja uudistuksessa ei ole enää varaa vesittämiselle. Maailmantilanne on käynyt jo liian monimutkaiseksi , tai kaikki ovat häviäjiä , myös trollit ja isännät. Säällisten säiden ja totutun katoaminen on vasta alkusoittoa tulevasta.

The Guardian kirjoitteli kesällä 18 , että merenpinta nousee 6 metriä vaikka Pariisin ilmastotavoitteet saavutettaisiin. Paha olisi paikka vaikka meri nousisi vain metrin , rantakaupungit vajoaa jo omasta painostaan eivätkä kellu. Arvion takana oli 17 maan vastuuntuntoisia tutkijoita ja poliitikkoja. Arvioon sisältyy myös lämpötilan nousun tuplaantuminen aiempiin arvioihin nähden.

Mereen kertynyt muovi kertoo että muovin käyttöä täytyy järkeistää. Satojen vuosien kesto täytyy suunata parempaan käyttöön kuin kertakäyttö välipalan syömiseksi. Vaatimattomistakin kasvikuiduista saadaan elintarvike pakkauksen runko , onhan toki kasvikunnassa paljon muitakin kuitulähteitä kuin puu. Todella avara ja ikuisuuteen kestävä markkinarako on valmiina. Tuoreen havupuun pihkan ja kuoren hartseista ja muistakin tykötarpeista saadaan tiiviitä ja hygieenisiä todellisia kertakäyttö elintarvikepakkauksia. Aiemmin päästöinä karanneen tuoreen kuoren sisällölle tulee käyttöä ja pihka on lisäksi jopa luonnostaan antiseptista , jota voi vielä lisätä kaasuihin pakkaamalla. Aivan sama koskee vessapaperia , neitsytkuiduille löytyy hyödyllisempää ja kestävämpää käyttöä. Jos kierrätystä ei edes tarvita kuin polttolaitokselle , säästytään usein jopa kohtuuttomilta kustannuksilta ja haitoilta. Aurinko ja tuulivoima lyö jo nyt laudalta ilman tukiaisiakin ydinvoiman.  Samanlaista kehitysvaraa on kaikkialla.

Tarvitaan työtä ja parempaa ympäristöä. Meidän on otettava lusikka omaan käteen , että meillä säilyisi ympäristöä , ja että sillä metsäteollisuudellakin olisi tulevaisuutta. Hihasta vedetty 110 miljoonan vuosikasvu on määrältään ja varsinkin seurauksiltaan täydellisen edesvastuutonta risutrollismia. Kasvua kyllä on , mutta täysin vääränlaista. Puupelto täytyy kylläkin purkaa , mutta siihen savottaan ei riitä puuta määrättömästi.

Maastossa täytyy liikkua ja keinuva pyörä on edelleen ainut keino edistää oikeaa biotaloutta ympäristössä ja korjata sen tilaa. Kyllä sellunkeiton kannattavuus ylitetään moninkertaisesti.

Henkisesti suomen talous ja hallinto on jämähtänyt huolestuttavaan tilaan. Vastuun pakoilu kiistämättömistä ja vahingollisista ratkaisuista johtaa vain syvemmälle trollaussuohon.

Ns. dominoefekti tarkoittaa , että kun maapallon omat puskurit ovat tapissa , ilmastonmuutos jatkaa omillaan ja karkaa meidän käsistä. Tästä puhuttiin jo kolmekymmentä vuotta sitten , mutta vasta nyt suurta yleisöä herätellään kun tosiasiat painaa päälle ja näkyy maton alta. Ilmatieteenlaitoksen Hilppa Gregow kehottaa jo yhteiskuntaa varautumaan kiireesti siihen , että säänmuutoksessa ihmisten tulevaisuus pystytään turvaamaan. Koruton on kertomus siitä miten tähän tilanteeseen jouduttiin , kuten edellä ilmeni.     

Kansalliset ja kansainväliset järjestöt ovat jo perustaneet hankkeita ja rahoitusta ympäristön tilan korjaamiseksi ja monimuotoisuuden parantamiseksi. Vetoankin nyt kaikkiin vastuuntuntoisiin ja ympäristön tilasta huolestuneisiin henkilöihin , että lähdemme liikkeelle yhteisvoimin , tarvetta on.

On aika nostaa kissa pöydälle. 

Aletaampa vääntää rautaisesta langasta rautalankamallia tulevasta.

Kaupallisesti on tarjolla raudan vääntämistä ja raudalla ratsastamista. Molemmista aiheista olen sisällön purkanut muttereiksi ja esittänyt yksityiskohtaiset erittelyt hyvistä ja huonoista puolista.

Täytyy pystyä korjaamaan aiheutuneita vaurioita ja vastaamaan uusiin jatkuvasti esiin tuleviin haasteisiin , joihin vanha teknologia ei yksinkertaisesti veny.  

Edellä olen yksityiskohtaisesti selostanut vanhan ja uuden pyörän toiminnan erot. Tärkeimpiä niistä on sopeutumiskyky ajoalustaan , itseohjautuvuus , painopisteen siirtyminen ja vastamomentin hyödyntäminen. Nämä ominaisuudet puuttuu täysin vanhalta pyörältä.

Toiminnan pitokykyä ratkaisevasti lisäävien ominaisuuksien johdosta portaattoman suoran voimansiirron hinta on kokonaisuudesta johtuen halvin mahdollinen , lopputulos on vielä omaa luokkaansa. Eli siis työkoneen peruskustannus on todella kilpailukykyinen , ja vieläpä aivan luonnollisista syistä. Jo pelkkä vastamomentin hyödyntäminen edellyttää napamoottoria , eli letkuja tai johtoja pitkin suoraan pyörään tulevaa voiman siirtoa. Lisänä muut vanhaa pyörää paremmat ominaisuudet. 

Suorituskyky ja hyötysuhde paranee ratkaisevasti , mutta silti polttoaineen kulutus vähenee. Sekä hydraulisen , että sähköisen suoraan pyörään napamoottorilla tapahtuvan voimansiirron palikat ovat jo sarjavalmistuksessa ja niiden kehityskuluja on jo ehditty kuittailla ja valikoimaa laajentaa. Vielä suuremmilla sarjoilla valmistettuna käy kuin kännylle , kilpailu kiristyy ja hinta romahtaa. Ajoneuvon sisäisen hydraulisen tai sähköisen voimansiirron hyötysuhde on jo mekaanisen tasolla , jopa parempi. 

Jousituksen suhteen olen myös tuonut esille sen , miksi erillisjousitus on ainut mahdollisuus siirtyä höyrykaudesta nykypäivään. Korvata nopeudella ja paremmalla hyötysuhteella painoa. Ero vanhaan on todella suuri vähänkään pidemmillä kuljetusmatkoilla.  

Uuden tekniikan tarve on todellakin maailmanlaajuinen. Aivan samoilla vanhoilla pyörillä pyörii työkoneet maastossa ympäri maailman. Vanhan pyörän rajoituksista on päästävä eroon , off road areenat kaipaa siistimistä. Youtube on näiden pyörien ansiokas esittelyareena. Suoraan veronmaksajan kukkaroon kohdistuu ja heidän elinympäristöön vaikuttaa parempi suorituskyky. Jokainen taajama ja kaupunki tarvitsee helpotusta kunnossapidon kustannuksiin. Liikevaihdon määrä näillä näkymin ilman militaaripuoltakin on jo vähintään riittävä. Tästä yhtälöstä selviää kartellimuurin sijainti , edellä esitin myös miksi. Vanhalla tekniikalla ei pystytä vastaavaan , eikä löydy teknistä vaihtoehtoa kehittämälleni rakenteelle. Ei edes ns. ”tekoälyn ohjaamana”.

Infrastruktuurin ylläpito ja saasteiden sekä muukin raivaus maastosta on maailmanlaajuinen ongelma.  KUVA – 11 esittää tuotantomallin kaapelikelalle tehtyä takarunkoa , takarunko voi olla lähes millainen tahansa. KUVA – 12 esittää tyypillistä eturunkoa.

Kuva 11 Kuva 12

Myrskyt ja sateet , kuivuus ja metsäpalot , maajäristykset ja muut katastrofit tulee olemaan jokapäiväisiä uutisia jatkossa. Niissä tarvitaan parasta mahdollista avustus ja raivauskalustoa.

Muodikkaan hottisen 18 vuoden kesäkuun alun viileydessä ajelin katsomaan kansallispuistoksi muuttunutta Hossan aluetta , noin 30 vuoden tauon jälkeen. Ajoin rajanpintaa Juntusrannan kautta ja katselin lumituhoja tienvarsilla. Ainakin satoja tuhansia kuutioita parhaassa kasvuiässä olevia puita oli tuhoutunut ja jäänyt metsiin tykkytuhojen jäljiltä , siellä täällä hyvinkin rajoitetuilta paikoilta metsän sisällä , mutta tuhoja tuli tuhansien neliökilometrien alueella. Ei ole edes järkevää parsia näitä jälkiä nykykalustolla , syyt olen selostanut. Rajanpinnan metsien muutakin kuntoa seuratessa tulin täysin vakuuttuneeksi , ettei niiden yleistä tilaa pystytä korjaamaan kuin uuden tekniikan avulla. Ilmastonmuutos ja ympäristö eivät ole tosiaankaan itsensä korjaavaa mallia kuin meille mahdottoman ajan avulla.

Puutavaran laatu ja ekologiset haitat ovat nousseet jo esiin julkisessa keskustelussa. Pienet suut , ötökät ja pöpöt syö yhä enemmän metsiä. Tarvitaan ilman lisätuhoja poimintaan kykenevää kalustoa. Jopa kuivuuskin uhkaa metsiä ja puunkorjuuta. Vuoden 18 puunkasvu jää vaatimattomaksi ja jos raskaan raudan pyörien rauta kohta kiven , kipinöinti voi sytyttää metsäpalon.  

Tarkoitukseni on että varsinainen proto , eli siis esittelykelpoinen työkoneen alusta rahoitetaan yleishyödyllisenä hankkeena. Kehitysryhmän aivoriihi on muodostunut vuosien varrella , heillä on tarvittava tietämys ja taito hankkeen läpiviemiseksi. Proton osien tekoon tarvitaan osallistujia , joissa kontakteissa ”koulutus” on molemmin puoleista. Suoraan ostettavaa työtä tulee hyvin vähän. Raudanvääntöön ja koneistuksiin haetaan konepajojen kanssa yhteistyötä.

Team Terrier pystyy toteuttamaan proton sinänsä hyvin lyhyessä ajassa , mutta rahan lisäksi ratkaisevinta aikataulussa on myös konepajojen mukaantulo , joukkovoimaa tarvitaan molemmilla rintamilla. Ns. tehdaspalikoiden sponsorointiin saadaan kyllä mukaan suuria hydrauliikan valmistajia , heidän komponentit ja tietämys. Heille tämä projekti on tuotekehitystä joka avaa uusia kaupallisia mahdollisuuksia , kuten myös konepajoille ja kaikille muillekin tahoille. Aivoriihessä tiimiin kuuluu yliopistollista ja kaupallista hydrauliikan ja automatiikan huippuluokan tietämystä , 3D mallinnus on tehty.

Ensimmäinen askelma on matala , 60.000 €. Sillä rahalla rakennetaan se kauan torjuttu prototyyppi. Rahoituksen käytön uskottavuus on vedenpitävä ja kaikesta vastuu on vain minulla. Jos tarvittavaa vähimmäislähtökohtaa ei saada kokoon , kaikki kertynyt raha luovutetaan tahoille jotka ostaa erilaisia kohteita nimenomaan suojeluun tai ympäristön ennallistamiseen.   

Tämä kauan ja hartaasti torjuttu varsinainen proto on sitten se tarvittava esinäyttö. Kun suorituskyvystä ollaan vakuuttuneita , on helpompaa jatkaa hanketta. Kun päästään tähän vaiheeseen , perustetaan osuuskunta joka tuottaa ja käyttää uusia koneita. Samassa veneessä , tuottajat ja tarvitsijat.             

Proton rahoitukseen voi osallistua kuka tahansa , millä tahansa summalla. Tili avataan S pankkiin ja summan voi lähettää anonyymina , tai liittää nimen ja yhteystiedot jos haluaa. Nämä tiedot ovat luottamuksellisia ja pankkisalaisuus kattaa pankin osuuden. Tietysti nimet voi halutessa mainita luettelossa johon kootaan hankkeeseen osallistuneita.

Kun riittävä alkuasetelma on koossa proton valmistus voidaan aloittaa. Hankkeen alusta lähtien tuon julki avoimesti pankin tiliotteita ja tietoa rahoituksen kertymisestä , kuin myös jatkossa kertyneistä laskuista. Asioihin perehtyneiltä luotettavilta henkilöiltä välitän myös lausuntoja onko rahankäyttö ollut asiallista ja tuloksellista , uskottavuus ennen kaikkea. Jos rahaa tuleekin enemmän , se vain edistää tuotantomallin ja osuuskunnan tuloa. Ns. ”liikesalaisuuden” taakse julkisessa toiminnassa ei piiloteta mitään , mutta tuotteiden osalta säilyy normaali kilpailukyvyn suojaus.  

Ensimmäisten tuotantokoneiden valmistus rahoitetaan pankista , ne joko liisataan , tai myydään. Niitä käytetään heti tuottavaan työhön alueilla jonne vanhat ei veny.

Itse en veloita proton tekovaiheessa matkoista kuin bensat ja välttämättömät majoituskulut. Kymmenien vuosien taustatyöt huomioiden haluan jatkossa kuitenkin normaalit rojaltit tuotannosta kehittämiltäni rakenteilta. Hankkeeseen osallistuvat uutta tekniikkaa ja valmistusta kehittävät konepajat hinnoittelee itse tuotteensa. Proton palikoiden teossa he saavat tuntumaa käytännön näkökohtiin , eli molemmin puolin saadaan ns. näppituntumaa osien valmistukseen.     

Hanke on todellakin yleishyödyllinen. Ainakin aluksi vastikkeeksi rahoitukseen tarjoan vain aidon rehellistä tavoitetta parempaan ja kestävämpään ympäristöön. Poliitikot , etujärjestöt ja varsinkaan talous ei pystynyt siihen , siitä on riittävä kokemus. Seksistinen metoo ja kartellistinen heretoo ovat uskollisia ihmisen seuralaisia. 

Jos päästään osuuskuntaan , sekään ei jaa osinkoja. Bonuksena ja vastikkeena seuraa paremman tekniikan käytöstä hyödyt yhteiselle ympäristölle ja käyttäjille kaupallisestikin. Ympäristön tilan ja työllisyyden kohentuminen edesauttaa aivan kaikkien hyvinvointia.

Varsinainen proto on jo hyvin lähellä tuotantomallia , joten sillä voi ajaa tarvittavat koeajot dynamiikan säätöjen ja kestonkin osalta. Työvälineiden osalta kehitys alkaa kiireellisyys järjestyksessä ,  esimerkiksi muovin raivausta rannoilta. Siinä välineet ovat melko yksinkertaisia , joten alku on helpompaa. Tämä työ on kilpajuoksua muovia murentavan ajan kanssa. Palorintamalla pöntöt ja ruiskut ovat ns. pässinlihaa.

Myös koneiden ylläpidossa otetaan järkevä kierrätys käyttöön. Komponentteja peruskorjataan keskitetysti uutta vastaaviksi. Periaate on , että vain osien kuluneet pinnat uusitaan , varsinainen runko-osa säilyy. Esimerkiksi alustassa uusitaan nivelten laakeriholkit ja pinnoitetaan tappeja.     

Koneiden ostajat tai liisaajat aloittaa töidensä hinnoittelun nykytason mukaan raivaus ja ylläpito töissä. Jatkossa koneiden käytön laajentuessa hinnat määräytyy tilanteen ja käyttökohteen mukaan. Öljynputsaus organisaatioita on ympäri maailman , tropiikista Jäämerelle. Heilläkin putsauskalusto odottaa vaativaa kuljetuskalustoa. Kaluston suorituskyvystä kärsiviä kaupunkeja vielä enemmän. Voidaan tehdä tarjouksia valtioille vaikkapa rantojen putsaamisesta muovi tai öljysaasteesta , tai tarjota kalustoa ja sen käyttäjiä metsäpalojen sammutukseen.  

Jatkossa kaikki koneiden ja laitteiden myynnistä saatava tulo käytetään uusien ja vanhojen ympäristöhaittojen korjaamiseen ja tarvittavan teknologian kehittämiseen ja käyttämiseen. On syytä olettaa , että jo ensimmäisestä tuotantomallin sarjasta lähtien  osuuskunta pyörii jo omillaan ja pystyy maksamaan työntekijöille hyväksyttävää palkkaa. Osuuskunnan säännöt määrää , ettei mikään ulkopuolinen heretoo raha voi säännellä toimintaa , ainoastaan yhteinen etu ja ympäristö. Nämä tavoitteet tähtää jatkuvuuteen. Kannattaa lukea koko aiempi teksti , eiköhän tavoitteet ja tarpeet sieltä selkene.

Kunhan osuuskunta rullaa , perustetaan säätiö jonka tarkoitus on nimenomaan korjata ympäristön tilaa ja estää lisävahinkojen syntymistä ihmisten toiminnan johdosta. Tehtäväkenttä on suunnaton , siksi tälle säätiölle voi kuka tahansa lahjoittaa varoja toiminnan tukemiseen. Kyse on siis tähän asti realistisimmasta tavoitteesta , koska hallussa on puheita parempia tuumasta toimeen vaikutusvälineitä. Jo prototyyppi ratkaisee tämän asian etenemisen , kynnys ei ole korkea.   

Kehitystä ja kohteita riittää nykynäkymin ns. ajan tappiin saakka. Kuka tahansa konevalmistaja pääsee kyllä jatkossa mukaan , tehdään sellainen diili , ettei uudella tekniikalla saa tehdä ympäristöä tarpeettomasti vahingoittavaa toimintaa ja maksetaan royalty osuuskunnalle. Osuuskunta päättää sitten miten militaaripuoleen suhtaudutaan.    

Maanrakennukseen sopivia peruskoneita toki tarvitaan edelleenkin , ne ovat pitkän kehityksen tuloksia. Siellä tarvitaan rautaa ja painoa , eikä niitä tarvitse yksinkertaisesti muuttaa.

Koska kaikki työkoneiden ja varusteiden osalta renkaineen päivineen menee uusiksi , tekniselle kehitystyölle ei näy loppua. Kuitenkin lähes mikä tahansa konepaja pystyy tekemään kokonaisuuteen joitain osia. Hämähäkeistä ronsuihin kattaa monta tuotantolinjaa.

Kehitystyöhön erikoistuneille uusille tai vanhoille konepajoille voidaan antaa tehtäväksi tiettyjen alueiden osavalmistusta ja niiden jatkokehittelyä aivan alusta lähtien. Tavoite  olisi tiedossa ja alkukehitys tapahtuisi ilman suuria riskejä muun toiminnan ohessa sen pohjalta miten olen hilsettä raapinut tähän mennessä. Protoon ei vielä tarvita sinänsä työvälineitä , mutta heti jatkossa tarvitaan. Suurista ja pienistä pajoista sekä autotalleista voi löytyä jopa valmiita ideoita jotka sopii käyttöön uusien mahdollisuuksien myötä.

Osuuskunnan henkilöstö valitaan ja palkataan yleisten käytäntöjen ja normien mukaan. Samoin mukana olevat konepajat ja muut yhteisöt toimii normaalien kaupallisten käytäntöjen mukaan alihankkijoina. Palloa ei tule minkään osapuolen jalkaan , mukanaolon jokainen ratkaisee itse , ja tuotannon vaatimuksiin voi sopeutua omista lähtökohdista. Ns. liikesalaisuus on silloin osuuskunnan ja osavalmistajien keskeinen yhteinen kaupallinen etu. Spesiaalitiedossa auttaa komponenttien valmistajat , aivan kaupallisista syistä. Tarvittavan tekniikan tasoon riittää useimmiten jo kehitetyt ja sarjavalmistuksessa olevien palikoiden ja yleisesti saatavien koneenrakennuksen osien taso. Näissä koneenrakennuksen yleiskomponenteissa kahdenkymmenen vuoden viivästymisen aikana , on palikoissa ja raudanväännössä tapahtunut huimaa kehitystä seppä Ilmarisen ajoista.

Proton osien valmistus olisi konepajoille hyvää sisäänajoa tulevaa varten. Jokaisen osapuolen riskit jäisi mahdollisimman pieniksi , siihen pystytään vain yhteistyöllä. Hajautetullakaan palikoiden valmistuksella osien rahti ei ole ylivoimaisen kallista. Proton työpiirustukset toimittaa kehitysryhmä , ja proton kokoonpano tapahtuisi lähellä Tamperetta. Kaikki mahdolliset osavalmistajat joilla on kiinnostusta ja haluaa mukaan , lähettää paperista etanapostia osoitteeseni. Verkostoituminen alkaa.

Näin suureen hankkeeseen täytyy saada mukaan myös hyvin monien eri alojen henkilöitä. Jos lukee aiemman selostuksen , huomaa että hyvinkin monilta aloilta. Osuuskunnan alussa tarvitaan molemminpuolista sisäänajoa ja osuuskuntiin liittyvää käytännön tietoa. Osuuskunnan sisällä on tietysti omaa tietoa , mutta jatkossa tarvitaan paljon erityisosaamista. Osien valmistajat tietenkin palkkaa itse omat henkilönsä. Pyydänkin kaikkia kiinnostuneita , edellä esitetyiltä eri alojen henkilöitä lähettämään tietoa osaamisalueestaan , henkilö ja yhteystiedot , yhteystiedoissa mainittuun osoitteeseen paperisena etanapostina. Alussa kyse on vain mukana olosta joka ei vie paljoa aikaa alan henkilöiltä. Jatkossa kyse on jatkuvasta pestistä. Olla mukana alusta alkaen on varmaankin monille kehittävä kokemus , joka voi johtaa paljon pidemmälle. Kaikki yhteydenotot huomioidaan ja joihin palataan kun tilanne muuttuu ja muodostuu. Vastaavaa hanketta ei enää koskaan tule.

Uskallan olettaa , tai ainakin toivon että minulla on alussa niin paljon tehtävää , että aikaa ei riitä someen. Eli siis kaikki yhteydenotot paperilla ja etanapostilla mainittuun osoitteen , silloin pystyn paremmin järjestelemään asiat. Kuten edellä mainitsin , olen valmis käsittelemään aiheita ja puhkomaan kuplia jos saadaan koolle kiinnostunut suurempi porukka.     

Kaavailemani osuuskunta ei saanut kannatusta ja muutamat kertyneet €urot olen lupaukseni mukaan siirtänyt Päijänteen Luonnonperintösäätiön tilille.

Uskallan myös olettaa että proton julkisessa esittelyssä pressi on lukuisasti paikalla. Kauan on kaivattu pyöreän pyörän uusien ominaisuuksien esiintuloa.   

Tietysti näissä liikehtimisen ja työnäytöksissä käytetään vertailussa vanhoja koneita. Liikehtimiskyvystä saa pientä ja isoa esimakua oheisista videoista.

VIDEO – 1 VTT. VTT video 1 osiosta näkyy hyvin ohjautuminen tukivarren holhouksessa. VIDEO – 2. Erilaista liikehtimistä , myös tosi aralla alustalla. VIDEO – 3. Kotipihasta rinteeseen ja ihmeliikkeeseen. Video 3 lopussa oleva pyörän ihmeliike havainnollistaa aivan uusia toiminnan mahdollisuuksia. Täysi kosketus , veto ja pitokyky , sekä pyöräkuorma säilyy tasaisena koko liikkeen ajan. Sukupolvien välinen ero on huima.

Työnäytös on työkoneen myynnin kriittinen vaihe. Erityisesti uuden uutukaisen koneen ostaja hakee konetta nimenomaan paikallisiin olosuhteisiin ja työtarpeisiin. Siinä suhteessa paletti on jatkossa laaja , täysin yksilöllinen ja ainutkertainen työkalu muunneltavuudessa koko elinkaarensa aikana. Jos kone pesee kaikki kilpailijat ja on lisäksi muunnettavissa moneen käyttöön , käyttömahdollisuudet tarkoittaa työllistymismahdollisuuksia vuoden ympäri myös muuttuvissa olosuhteissa. Tässä vaiheessa kysytään hintaa. Koneen voi ostaa tai liisata. Moottoreilla ja muilla voimansiirron ja rakenteiden komponenteilla on tietenkin valmistajan myöntämä yleisehtoinen takuu. Huolto pystyy toimimaan nykyolosuhteissa aivan pollin ympäri. Teollisuus moottoreilla ja muillakin palikoilla on omat maailmanlaajuiset huolto organisaatiot. Pallon ympäri päästään jo huomattavasti nopeammin kuin 80 päivässä , eikä kirjekyyhkyjäkään enää tarvita. 

Munakasta ei voi tehdä jos ei riko munia. Tässä munakkaassa on ylivoimaisen enemmän voittajia kuin häviäjiä , varsinkin jatkossa. Metsä on keskeinen ympäristö , puun korjuu järkevöityy ja kustannukset alenee. Puuaineksen ja biomassan hyödyntämisaste paranee , bioenergia saa uskottavuutta. Kaikki edellä esitetyt haitat vähenee ja kokonaisuuden päästöt alenee. Puun sertifioinnille saadaan todellisuuspohjaa ja ympäristölle oikeaa kestävyyttä.      

Tietysti muutos vaatii aikaa ja tapahtuu kuitenkin maltillisesti , eli toispuoliset voi sopeutua siihen , jopa tulla mukaan. Puumarkkinoillakaan ei ole enää varaa ns. hankintapuun aiempaan hyljeksimiseen , puu liikkuu sisään ja ulos ahkeraan jo suomenkin rajojen yli. Toisin sanoen puun saa kyllä kaupaksi. Oksat ja puskat hyödynnetään jo alussa ja haketetaan poltto tai biolaitoksille , toteutunut kasvu hyödynnetään eikä lisätä päästöjä. Jatkossa hyödyntämisaste paranee aiemmin esitettyjen todellisten käyttömahdollisuuksien tasolle. Metsäteollisuuden kehitys päästöjen ja haittojen korjauksessa on ollut tuskastuttavan hidasta , nyt tulos näkyy jo kaikkialla.

Raivauspuolella voi aloittaa aivan nykytilanteen ja nykytaksojen pohjalta. Sähkönsiirto ja monet muut raivausyhtiöt odottaa kyllä jo koneita , siitä on omakohtaista kokemusta Fortumin synnyn ajoista saakka. Pienestä oli silloin kiinni. Jos olisi silloin aloitettu , paljon olisi paremmin nyt ympäristön ja infrastruktuurin tila. Energiasta pohdintaa on sivuilla 170 lähtien. Hiilen lyhytkierto ja rehevöityminen voidaan yhdistää , ja on pakko yhdistää jatkossa täyssähköiselläkin kaudella. Biokaasusähkö säätövoimana toimii napin painalluksella ja hajautettu verkko toimii myös kriisiaikoina. On myös syytä olettaa että jatkossakin syödään pellon tuotteita , jotka tuotetaan biovoiman oheistuotteilla. Monet biohankkeet ovat vielä lastenkengissä , eikä biokaasun nykytila taida kuitenkaan naurattaa bioalan pioneerejä joiden hankkeet aiemmin tyrmättiin tylyn byrokraattisesti. ”Laittoman” polttoaineen käytöstä langetettiin lakisääteisiä seuraamuksia.   

Yhteisen ympäristön kohentamisen hankkeeseen ovat tervetulleita kaikki jotka kokee esittämäni asiat tärkeiksi. Alkupanoksella ei ole merkitystä , pääasia on myönteinen suhtautuminen kehitykseen. Metsän tila vaatii korjaantuakseen kymmeniä ja satoja vuosia , mutta korjaaminen täytyy aloittaa nyt. Nyt täytyy siementää se kuusi 150v , josta oli aiemmin puhetta.

Jos selluheponen laihtuu , sen korvaa kansantaloudelle moninkertaisena jo pelkkä koneenrakennus. Päästöjen ja bioenergian suhteen suomi on alittanut aidan matalimmasta kohtaa , ompa sukellettu suuren laivan hitaasti kääntyvällä massalla aitariman alikin. Sama taso on ollut KULTEK’n , eli kuljetustekniikan kehityksessä. Alkuhehkutuksen haihduttua ilmastonmuutoksen iloitut ilot ovat muuttuneet suuriksi murheiksi , siitä olemme ehtineet jo saada näytöt.

Nämä asiat olen perustellut yksityiskohtaisesti aiemmassa tekstissä.  

Missä sitten olisi kaikista kiireellisintä korjaustarvetta. Muovia pidetään tällä hetkellä jopa ilmastonmuutostakin suurempana uhkana. Uutta tietoa haitoista tulee jatkuvasti. Minne päätyy jatkuvasti hajoavan karanneen muovisaasteen mikro partikkelit. Jos ne pystyy keräämään kavereita mukaansa ja päätymään solujen sisään , tulos voi olla todella arvaamaton.

Rantojen putsauksessa vastaan tulee myös vettä ja liejua. Protoa eikä työkonettakaan kannata opettaa uimaan , mutta sekin käy sivuille ylös alas toimivilla ruuviponttoneilla. Niillä se etenee pohjattomassa mudassakin. Puhdetta riittää , meren ja järvenrantaa , tienvarsia ja katuja on miljoonia ja miljoonia kilometrejä.

Kaikissa näissä olosuhteissa on ratkaisevinta liikuntakyky johon on sidottu myös ajojälki. Vähemmällä rypemisellä , pienemmällä ajovastuksella ja ajoalustan muodonmuutoksella kuluu vähemmän energiaa. Kotoisen ympäristön lisäksi koneiden ensikäyttäjiksi löytyy valmiita organisaatioita ympäri maailman.

Helteet ja metsäpalot yleistyy , tarvitaan nopeaa ja suorituskykyistä raivaus ja sammutuskalustoa. On helpompaa ja palomiesystävällisempää viedä vesi tankkiautosta lähelle tulta ja käyttää vesitykkiä pitkän puomin päässä , kuin vetää letkuja eestaas palon sammutuksessa. Alkusammutuksen nopeus ja palolinjojen raivaus ratkaisee paljon. Rautapyörät ei pala ja lämpökilpien lisäksi omasuojana voi käyttää tarvittaessa viilentävää vesisumua ja kuskille pulloilmaa.